Muğla, Avrupa İmar ve Kalkınma Bankası'nın (EBRD) Yeşil Şehirler Programı'na resmen katılarak sürdürülebilir kentleşme yolunda önemli bir adım attı. İngiltere'nin başkenti Londra'da düzenlenen EBRD Belediye Başkanları Konferansı kapsamında imzalanan mutabakat anlaşmasıyla birlikte kentin çevre, altyapı ve iklim direnci odaklı yatırımlarında yeni bir dönem başladı.
Muğla Yeşil Şehirler Programı'na katıldı
"Geleceğe Yatırım, Herkes İçin Yeşil ve Dirençli Kentler İnşa Etmek" temasıyla gerçekleştirilen konferansta, Muğla Büyükşehir Belediye Başkanı Ahmet Aras ile EBRD yetkilileri arasında imzalanan anlaşma sayesinde Muğla, EBRD'nin uluslararası Yeşil Şehirler ağına dahil oldu. Program kapsamında kentin çevresel sorunları ve iklim değişikliğinden kaynaklanan riskleri bilimsel yöntemlerle analiz edilerek öncelikli yatırım alanları belirlenecek.
Hazırlanacak Yeşil Şehir Eylem Planı ile Muğla'nın çevresel performansının artırılması, iklim değişikliğine karşı dayanıklılığının güçlendirilmesi ve sürdürülebilir kalkınma hedeflerine yönelik kapsamlı bir yol haritası oluşturulması hedefleniyor.
Çevre ve altyapı projelerine uluslararası finansman desteği
Program kapsamında katı atık yönetimi, içme suyu ve atık su hizmetleri, sürdürülebilir ulaşım, enerji verimliliği, yenilenebilir enerji yatırımları ve iklim değişikliğine uyum alanlarında yeni projeler geliştirilecek. EBRD ile kurulacak iş birliği sayesinde çevre odaklı yatırımların uluslararası finansman kaynaklarıyla desteklenmesi de mümkün olacak.
İlk büyük yatırım su altyapısına
Yeşil Şehirler Programı'nın öncelikli projesi olarak belirlenen Muğla Su Projesi ile Dalaman, Ortaca, Köyceğiz, Toparlar, Dalyan ve Sarıgerme bölgelerindeki içme suyu altyapısının güçlendirilmesi planlanıyor. Proje kapsamında su iletim ve dağıtım hatlarının yenilenmesi, DMA odalarının kurulması, sistemlerin SCADA altyapısına entegre edilmesi ve Topgözü Su Kaynağı'ndan yeni iletim hattının inşa edilmesi öngörülüyor.
Fizibilite çalışmalarının tamamlanmasının ardından proje için toplam 62,9 milyon avroluk finansman paketi hazırlanırken, bunun 10 milyon avroluk bölümünün Clean Technology Fund (CTF) tarafından yüzde 1 faiz oranıyla sağlanması planlanıyor.
Başkan Aras: "2050'de iklim nötr kent olmayı hedefliyoruz"
Konferansta konuşan Muğla Büyükşehir Belediye Başkanı Ahmet Aras, Muğla'nın yıl boyunca milyonlarca turisti ağırlayan bir kent olduğuna dikkat çekerek, artan nüfus baskısına karşı sürdürülebilir çözümler üretmek zorunda olduklarını söyledi.
Elektrikli ulaşım sistemlerinden yenilenebilir enerji yatırımlarına kadar birçok alanda dönüşüm gerçekleştirdiklerini belirten Aras, "2050 yılına kadar iklim nötr bir kent olma hedefiyle çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Su kaynaklarımızı koruyan, enerji verimliliğini artıran ve çevresel etkileri azaltan yatırımları önceliklendiriyoruz" dedi.
Aras ayrıca, özellikle turizm kentlerinde altyapı planlamalarının yalnızca yerleşik nüfusa göre değil, yoğun sezonlarda oluşan ihtiyaçlar dikkate alınarak yapılması gerektiğini vurgulayarak, EBRD Yeşil Şehirler Programı'nın Muğla'nın çevresel hedeflerine ulaşmasında önemli katkı sağlayacağını ifade etti.